Training

Inhoud

Horloge De mindfulness training MBCT/MBSR (Mindfulness-Based Cognitive Therapy/Mindfulness-Based Stress Reduction) bestaat uit 8 praktische bijeenkomsten van 2 uur. Westerse psychologie en Oosterse wijsheid worden in dit programma gecombineerd. Onderwerpen die in deze training aan bod komen zijn onder andere:

  • Je automatische piloot herkennen en bewust stopzetten
  • Accepteren van jezelf en je omgeving
  • Omgaan met emotionele en fysieke pijn
  • Voor jezelf zorgen en opkomen voor jouw belangen
  • Leren dat gedachten geen feiten zijn
  • Herkennen van lichamelijke signalen

Doelen

Tijdens een mindfulness training leer je om met je aandacht bij het hier en nu te blijven. Je leert:
  • dat piekeren geen nut heeft en dat blijven hangen in zaken die gebeurd zijn je geen enkele winst oplevert;
  • gedrags- en gedachtepatronen te herkennen;
  • handelen vanuit een keuze en minder vanuit automatisme;
  • bewuster te leven;
  • anders omgaan met dagelijkse uitdagingen zoals stress, pijn en vermoeidheid;
  • dingen meer te nemen zoals ze zijn;
  • jezelf niet onnodig te veroordelen en beoordelen.

Hierbij oefen je thuis iedere dag minstens een half uur. Een nieuwe gewoonte aanleren kost nu eenmaal tijd dus ben je hiervan bewust wanneer je je aanmeldt. Hoe meer je oefent, des te groter het effect is. Het lijkt je misschien nu nog meer tijd te kosten maar de ervaring leert dat het je uiteindelijk veel meer tijd gaat opleveren.

Voor meer informatie over gerichte trainingen:
Mindfulness in het onderwijs
Mindfulness in de klas (vervolgtraining)
Mindfulness voor kinderen
Mindfulness voor jongeren